Košarica

 

0,00 €

Košarica je prazna.

 
 

Pomoč in brezplačno svetovanje

080 32 35 

 
 
 
100% varen nakup

brezplačna poštnina

ob nakupu nad 15 eur

dostava v 1-2 dneh
 
 
 

Debelost in hujšanje

Debelost in hujšanje
Avtor:

Asist. mag. Danica Rotar Pavlič,
dr. med., spec. splošne medicine

Pozicija:

Predsednica društva za zdravje srca
in ožilja Slovenije

 

Telesno težo in štetje kilogramov je človek že od nekdaj spremljal z nelagodjem. V preteklih stoletjih je ljudi begal predvsem strah pred lakoto, ki je posameznika izžela in oslabila do take mere, da je bilo ogroženo njegovo življenje. Zato ni čudno, da so celo poveličevali tiste, ki so imeli nekaj kilogramov več, saj so ti kazali na blagostanje. Spomnimo se samo na razkošne obline dam in deklet, ki krasijo pariški Louvre. Danes je slika v razvitem svetu popolnoma spremenjena, čeprav dve tretjini človeštva še trpita zaradi pomanjkanja hrane in osnovnih dobrin. Konflikt med revnim in razvitim svetom se izraža tudi v različnem vrednotenju telesne teže.

Pred nekaj desetletji so kot debelost vrednotili tisto težo, ki je bila za 10 % in več višja od idealne. Pri tem so uporabljali različne tabele, ki jih lahko vidimo v starejših knjigah. Danes telesno težo vrednotimo z indeksom telesne teže (angleško Body Mass Index). Izračunamo ga tako, da telesno težo (v kg) delimo s kvadratom telesne višine, ki je izražena v metrih. Po priporočilih Svetovne zdravstvene organizacije (SZO) iz leta 1998 znaša razpon idealnega indeksa telesne teže od 18,5 do 25.

Zakaj se debelost pojavlja

Vzroke za debelost lahko razvrstimo v tri skupine:

  • zmanjšana telesna aktivnost,
  • povečan vnos hrane in
  • dednost.

Dejavniki se prepletajo in večina izmed nas je že doživela, da je ob zmanjšani telesni aktivnosti čutila še večjo lakoto. Res je, da so občasno vzroki za zvečano telesno težo v motenem delovanju ščitnice, včasih so posledica jemanja določenih zdravil, npr. jemanja nekaterih kontraceptivov, zdravil za zdravljenje sladkorne bolezni ali depresije. V večini primerov pa je hrana tista, ki botruje večanju telesne teže. Vsa odvečna energija se skladišči v maščobnih celicah. Tudi živila, ki vsebujejo pretežno ogljikove hidrate ali celo beljakovine, se ob presežku energije (prevelikem kaloričnem vnosu glede na porabo) pretvorijo v maščobe.

Kopičenje odvečne energije je močno povezano s pomanjkanjem gibanja – sodobnim sedečim načinom življenja. Prav gibanje predstavlja vsem dosegljivo obliko preventivnega delovanja. Če se npr. po daljšem sprehodu, plavanju ali hoji v planinah prehranjujemo z energijsko premočno hrano, nam ta zanesljivo škodi manj, kot bi nam sicer. Dolgoročno se manj zredimo in lažje vzdržujemo telesno težo, če opravljamo fizično delo. Zmerni napori ugodno vplivajo tudi na krvni tlak, vsebnost maščob v krvi in uravnavajo raven krvnega sladkorja. Redno gibanje veča našo mišično maso, ki je pomemben potrošnik energije. Nasprotno pa se ob ležanju in pasivnem načinu življenja mišična masa manjša. Na to moramo misliti predvsem, kadar se poslužujemo hitrih diet, ki prinašajo lažne rezultate. Manjšina ljudi ima motnjo hranjenja, ki jo imenujemo prenajedanje (kompulzivno prenajedanje, angl. binge eating). Gre za napade čezmernega nažiranja, s katerimi človek kratkotrajno blaži svoje psihične težave. Ker so vzroki te težave podobni kakor pri bulimiji in anoreksiji, mora pri zdravljenju nujno sodelovati psiholog ali psihiater.

Pomen obsega trebuha

Obseg trebuha je pomemben podatek za oceno zalog maščevja. Čeprav se maščoba nalaga tudi drugod po telesu (podkožje ramen, hrbta, stegen, ob črevesju), pa je prav meritev obsega pasu dober napovedni dejavnik za pojav bolezni srca in ožilja ter sladkorne bolezni. Aterosklerozo izraziteje pospešuje debelost v obliki jabolka: v sredini telesa je izbočen trebuh, zadnjice je bolj malo, tudi stegna niso pretirano debela – takšno obliko debelosti srečamo predvsem pri moških. Pri ženskah je normalen obseg trebuha manjši kakor pri moškem in je manjši od obsega čez boke. Ženska debelost se pogosto izraža v hruškasti obliki. Maščevje se kopiči v podkožju zadnjice, bokov in stegen. Obseg pasu naj bi bil vedno manjši od obsega čez boke in naj ne bi presegal vrednosti 88 cm pri ženskah oz. 102 cm pri moških.

Samopodoba

Samopodoba se v posamezniku oblikuje že od rojstva. Povezana je z izkušnjami in sporočili, ki nam jih posredujejo drugi in na podlagi katerih si ustvarimo mnenje o samem sebi (lastno podobo). Povezana je s samozavestjo posameznika in z njegovo plašnostjo ali zadržanostjo. Predebeli otroci (teh je v Evropi približno 20 %) kmalu postanejo predmet žaljivk in posmeha s strani vrstnikov. Zbadljivke, kakršne so npr. “bajsi, požeruh, hruška debeluška”, se vtisnejo v otroški čustveni svet in ga ranijo. Otroci se začnejo izogibati športnim aktivnostim in telovadbi, saj je v telovadnih oblačilih okrogla postava še bolj vidna. S tem izgubljajo svojo gibčnost in znajdejo se v začaranem krogu. Včasih dekle, ki vstopi v najstniška leta, začne s hitrim hujšanjem, kar še dodatno škoduje zdravju. Ker botruje takšnim vzorcem način življenja, ki je trajal dolga leta, je udejanjanje sprememb, ki bodo povrnile zadovoljstvo, dolgotrajno.

Zdravljenje debelosti

Večina ljudi, ki ima težave s telesno težo, si želi čudežno zdravilo za hujšanje, ki bi telo brez posebnih sprememb življenjskih navad čimprej vrnilo v idealne mere. Žal so čarobne rešitve mogoče le v pravljicah. Če se urejanja telesne teže lotimo sami, moramo najprej poiskati vzroke debelosti. Iskreno si moramo odgovoriti, ali povečanemu vnosu botruje stresna obremenitev na delovnem mestu, v šoli in podobno. Se lakota stopnjuje, ker jemo premalo obrokov dnevno? Ali zajtrkujemo ali začenjamo dan s skodelico kave? Kakšne navade imamo glede gibanja in telesnega dela? Koliko časa presedimo pred televizijskim sprejemnikom ali računalnikom? Na podlagi poglobljene analize si oblikujemo načrt za hujšanje, ki naj vključuje:

  • uživanje čim bolj zdrave in uravnotežene hrane,
  • gibanje, fizično delo in rekreacijo,
  • vzdrževanje zmanjšane telesne teže.

Dobro je, da načrt predstavimo svojemu izbranemu zdravniku ali se o njem pogovorimo v posebnih centrih, ki se ukvarjajo z debelostjo. Posvet s strokovnjaki je pomemben predvsem zato, ker poenostavljen načrt “Manj jej, pa boš izgubil kilograme,” pogosto ni učinkovit, človek pa prav zaradi tega prekmalu obupa in se vrne k svojemu staremu načinu prehranjevanja. Pri uresničevanju načrta za hujšanje je pomembno tudi sodelovanje najbližjih. Obvezen je pogovor z osebo, ki v družini pripravlja hrano (ta naj vključuje čim manj maščob – če je uporaba neizogibna, je treba trde maščobe, npr. mast in maslo, zamenjati z oljem). Dobro je, da v gibalne dejavnosti vključimo tudi družinske člane ali prijatelje. Predvsem pa vztrajajmo – uspešno je le hujšanje, pri katerem nam zmanjšano težo uspe obdržati!

Debelost in njene posledice:

S preveliko telesno težo se srečuje približno 60 % odraslih Slovencev.

  • Prekomerna telesna teža (BMI nad 25) zvečuje tveganje za številne bolezni, npr. srčna in možganska kap, zvišan krvni tlak, sladkorna bolezen, zamaščenost jeter, nastanek žolčnih kamnov, menstrualne motnje, nenazadnje pa so z debelostjo povezane tudi nekatere vrste raka, npr. rak debelega črevesja pri moških in rak maternice pri ženskah. 
  • Desetletni predebeli otroci imajo lahko žilne spremembe, kakršne srečamo pri kadilcu srednjih let.
  • Zdrav način življenja je naložba za vse življenje.
  • Izguba že nekaj presežnih kilogramov (5 do 10 % telesne teže) prinaša bistveno izboljšanje številnih dejavnikov tveganja (maščob v krvi, krvnega tlaka in sladkorja)!

Merila za oceno povečane telesne mase

  • Telesno težo vrednotimo z indeksom telesne teže (BMI).
  • Izračunamo ga tako, da telesno težo (v kg) delimo s kvadratom telesne višine, ki je izražena v metrih.
  • Po priporočilih Svetovne zdravstvene organizacije je razpon za zdravje najugodnejšega indeksa telesne teže od 18,5 do 25.
  • Pomembna je tudi oblika debelosti: postava v obliki jabolka (velik trebuh) hitreje vodi k srčno-žilnim zapletom kakor postava v obliki hruške. Obseg pasu pri moškem naj ne bi presegal 102 cm, pri ženski pa 88 cm.
 

Oglejte si tudi

 
 
 
 

Posvetovalnica za zdravo življenje

Za svetovanje ali naročilo smo vam na voljo na 080 3235 vsak delavnik med 9. in 15. uro

 
 
 

 
 
 

 
 
 
STRINJAM SE

Spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje

Z brskanjem po naši spletni strani se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke, ki so namenjeni vaši boljši uporabniški izkušnji na naši spletni strani. Za lastne potrebe analitike uporabljamo Google Analytics, ki v ta namen namesti piškotke (izbriši GA piškotke). Več o piškotkih.