FIDI novice

Prehrana je ključ do zdravja

25. 4. 2017

Dejan Lenart je NCSF licenciran osebni trener, kondicijski trener in bivši profesionalni tekač na srednje proge. Trenutno je kondicijski trener dveh profesionalnih tekačic, Neje Kršinar in Mateje Pokrivač in solastnik centra vadbe Happy Gym. Obe tekačici sta članici atletskega kluba BC kjer imata vrhunsko podporo različnih strokovnjakov. Glavni cilj kluba BC je uvrstitev vsaj dveh atletov na OI 2020 v Tokiu.


Danes je veliko klubov in športnih trenerjev in težko je izbrati pravega. Kakšno obravnavo dobi nekdo, ki pride v center vadbe Happy Gym?

Pri nas imajo vsi športniki popolno strokovno podporo. Na voljo je fizioterapevt, športni psiholog, osteopatinja, zdravnik, ki se ukvarja s športno diagnostiko, ortoped, maser in prehranski strokovnjak.
Moji dve atletinji sodelujeta ves čas s celotno ekipo, ki skrbi, da je njuna regeneracija najbolj optimalna. Rekreativnim športnikom priporočam tiste strokovnjake, ki jih potrebujejo glede na cilje. Če želi nekdo teči in hkrati shujšati 15 kg na zdrav način, za prehrano poskrbi naš dr. Leon Bedrač, jaz pa ustrezno prilagodim trening.


Naštejte vsaj tri najpogostejše napake pri pripravi rekreativca na polmaraton?

Preveč kilometrov, prevelika intenzivnost, premalo regeneracije in počitka. Največkrat telo ni pripravljeno na take obremenitve. Ni treningov moči, propriocepcije, vaj za stopala in gibljivost, ki so temelj za preprečevanje poškodb.


Kaj priporočate tekaču, ki med tekom začuti bolečino v medeničnem sklepu ali kolenu in kakšno obravnavo priporočate, če do tega pride?

Z bolečino nam telo želi povedati, da nekaj ni v redu. 
Pri bolečini je vedno treba ugotoviti kaj se dogaja s telesom in zakaj je do nje prišlo.
Ali je bolečina zaradi muskelfibra od prejšnjega dne od treninga ali so mišice utrujene, zakrčene, tehnika teka ni pravilna in so zato sklepi bolj obremenjeni, ...
Ne tečemo dalje, ker ne vemo ali si bomo z nadaljnjim tekom bolj škodili. 
Nujno najdemo strokovnjaka, ki bo pogledal zakaj je prišlo do bolečine.

Ustrezna prehrana je zagotovo eden najpomembnejših dejavnikov za doseganje dobrih rezultatov. Ali so prehranski dodatki za športnike potrebni in če so, kateri se največ uporabljajo? Ali jih uživate tudi vi?

Prehrana je ključ do boljše regeneracije in zdravega telesa. Naši tekači in tudi jaz redno uporabljajo dodatke z omega-3 maščobami, magnezijem, železom (predvsem pri ženskah je železo nujno) in občasno Immunogran, ko smo utrujeni.
Jaz osebno prisegam tudi na priročen magnezij direkt. Imam ga kar v nahrbtniku, ker sem cel dan od doma in ko se spomnim, si ga stresem v usta. Ker jer magnezij direkt, ga ni potrebno poplakniti z vodo. (smeh)

Imate dve tekačici, ki dosegata vrhunske rezultate. Kakšna je formula za tako uspešnost?

Sodelujem s strokovnjaki, s katerimi redno testiramo njihov napredek, da vidimo kako se telo odzove na trening, pregledujemo jima kri, da vidimo kdaj telesu česa primanjkuje ali je česa preveč, redno se jima sprošča telo, velik poudarek damo na močne, prožne mišice in zdravo telo. Moj cilj je, da so moji športniki zdravi in da ne prekinejo kariere prekmalu zaradi poškodb, ki jih je v atletiki nemalo.


Dr. Leon Bedrač, so omega-3 maščobe potrebne za boljšo regeneracijo mišic?

Omega-3 maščobne kisline spadajo med esencialne snovi in igrajo v telesu izjemno pomembno vlogo. Praktično se skoraj vsaka bolezen sodobnega sveta (diabetes, nevrodegenerativna in kardiovaskularna pa tudi rakava obolenja) pozitivno odzove na terapijo z  omega-3 maščobami. Kar dela omega-3 maščobne kisline tako izjemne je njihova sposobnost, da zavirajo vnetna stanja v telesu. Športna aktivnost, še posebej pa resen trening v telesu povzroči spremembe na celičnem in presnovnem nivoju na katere se telo odzove z vnetnim odzivom. Če je to vnetje akutno, regeneracija po treningu pa pravilna, lahko telo tako vnetje hitro odpravi. Obenem je učinek na mišico pozitiven, saj dobi impulze oz. signale, da se ob naslednjem soočanju s takim stresnim stanjem odzove močneje in lahko prenese večji ali pa enak stres z manj napora. Temu pravimo superkompenzacija. Pri športnikih, ki veliko trenirajo, je takega akutnega stresa veliko iz dneva v dan. Če k temu dodamo še druge stresorje v življenju, ki so neizbežni (služba, družinske obveznosti) in predvsem sodobno prehrano, ki vsebuje veliko inflamatornih snovi (omega 6 maščobe, žita, predelana hrana) se hitro zdi, da je sposobnost regeneracije oslabljena, akutna vnetja pa postajajo kronična. In v tem primeru so kvalitetne omega-3 maščobne kisline v obliki prehranskih dopolnilih lahko izjemno koristne. 


Se omega-3 lahko uporabljajo kot reden dodatek  k prehrani in na kaj je potrebno paziti?

Najbolj kvalitetni viri omega-3 maščobnih kislin so mastne morske ribe, saj vsebujejo visoke koncentracije obeh esencialnih dolgoverižnih maščobnih kislin: EPK (eikozapentaenojsko kislino) in DHK (dokozaheksaenojsko kislino). Žal so danes praktično vsa morja precej onesnažena. Zaradi tega je potrebno, da so izolirane maščobne kisline očiščene teh toksinov. Druga stvar, na katero je treba pri izbiri omega-3 maščobnih kislin paziti pa je povezana z naravno maščobnih kislin. Treba je namreč vedeti, da so omega-3 maščobne kisline nestabilne, predvsem so občutljive na svetlobo in prisotnost kisika in tako z lahkoto oksidirajo. Zaradi tega je pomembno, da so jim dodani antioksidanti oz. stabilizatorji.


Kateremu proizvajalcu prehranskih dodatkov zaupate in zakaj?

Če pogledamo na trg, najdemo veliko različnih proizvajalcev omega-3 maščobnih kislin in na prvi pogled se zdi, da je najlažje izbrati tistega, ki nudi največ za najmanjšo ceno. Vendar, če pogledamo malo bolj podrobno sestavo, se hitro opazijo velike razlike v kvaliteti. Treba je pogledati na deklaracijo, kakšen je dejanski delež zgoraj omenjenih EPK in DHA. Poleg tega je pomembna še prisotnost kvalitetnih antioksidantov (stabilizatorjev) in seveda odsotnost nezaželenih komponent (težke kovine, pesticidi). Izmed vseh prehranskih dopolnil, ki vsebujejo omega-3 maščobne kisline, izstopa blagovna znamka FIDIMED, saj vsebuje visoke koncentracije esencialnih EPK in DHA, torej edinih oblik omega-3 maščobnih kislin, ki jih telo lahko dejansko uporabi, poleg tega pa so dodani še antioksidanti iz naravnih izvlečkov kot so ekstrakt oljke, rožmarina, vitaminom C in različnimi oblikami tokoferolov (vitamina E). Izpostaviti je treba dva izdelka, MorEPA in MorEPA GOLD, ki sta brez konkurence na našem trgu.



Vsebina ima izključno splošno izobraževalne in informativne namene in ni nadomestilo za obisk pri zdravniku ali posvet s farmacevtom. Pomembno je, da glede svojega zdravstvenega stanja oziroma bolezni upoštevate navodila svojega zdravnika in drugih zdravstvenih delavcev.
Iskanje
Naročite se na FIDInovice!
Vsak teden nove ugodnosti in uporabne informacije.
Potrdite, da se strinjate s prijavo na FIDInovice