Folat

9. 4. 2016

Folat je vitamin skupine B (sintetsko obliko imenujemo folna kislina). Sodeluje v presnovi beljakovin in pomembno zmanjšuje možnost prirojenih napak plodu (izrazito pomemben v času nosečnosti!). Veliko folata je v rastlinski hrani – v stročnicah (fižol, leča), temno zeleni listnati zelenjavi (brokoli, špinača, ohrovt), neoluščenih žitih, jagodičevju in citrusih, kalčkih, kvasu in mandljih. Folat je vodotopen in zelo občutljiv na vročino, zato se ga med kuhanjem zelo veliko (do 95 %) izgubi.

Prav v zvezi s folno kislino so bile v zadnjih letih opravljene številne znanstvene raziskave, ki so nedvomno potrdile velik pomen tega vitamina za zdrav razvoj plodu. Folna kislina je namreč vitamin, ki ga naš organizem nujno potrebuje za nastajanje krvnih celic in molekul DNA (deoksiribonukleinske kisline) – ta je nosilka vseh genov v sleherni naši celici in lahko bi jo imenovali kar osnovni zapis življenja. Danes vemo, da pomanjkanje folne kisline pri nosečnicah zvečuje tveganje za splav in prirojene t. i. napake živčne cevi, s katero se rodi pribl. en na tisoč otrok (motnja zraščanja hrbtenice, t. i. spina bifida). Znanstveniki domnevajo, da bi z zagotovitvijo vsaj 400 µg folne kisline na dan lahko zmanjšali število okvar živčne cevi kar za polovico. Pri tem se je pomembno zavedati, da te motnje razvoja nastanejo zelo zgodaj v nosečnosti, že v prvih štirih tednih po oploditvi, ko se večina žensk še ne zaveda, da je noseča; ob upoštevanju velikega odstotka nenačrtovanih zanositev danes veljajo priporočila, da morajo za varno in zdravo nosečnost ženske uživati dovolj folne kisline vse rodno obdobje. Ker tega pomembnega vitamina vsaj glede na statistične podatke s hrano ne zaužijemo dovolj za zvečane potrebe v nosečnosti, lahko vsem ženskam, ki si želijo varno in zdravo nosečnost, priporočimo uživanje vitaminskih pripravkov s folno kislino, še posebno tistim, ki načrtujejo „prihod" novega družinskega člana, in tistim, ki so že imele težave z zanositvijo.



Vsebina ima izključno splošno izobraževalne in informativne namene in ni nadomestilo za obisk pri zdravniku ali posvet s farmacevtom. Pomembno je, da glede svojega zdravstvenega stanja oziroma bolezni upoštevate navodila svojega zdravnika in drugih zdravstvenih delavcev.
Iskanje
Naročite se na FIDInovice!
Vsak teden nove ugodnosti in uporabne informacije.
Potrdite, da se strinjate s prijavo na FIDInovice