Holesterol in trigliceridi - maščobe v krvi

13. 4. 2016

Avtor: Dr. Andreja Černe, dr. med. spec. interne medicine, Interne klinike, Klinični oddelek za kardiologijo, Klinični center Ljubljana.

 

V krvi “nosi” preveč maščob skoraj polovica odraslih prebivalcev razvitega sveta, tudi Slovencev. Tako kakor za visok krvni tlak in sladkor tudi za zvišane vrednosti maščob v krvi velja, da se zdravstvene težave, ki bi človeka pripeljale k zdravniku, pogosto pokažejo prepozno. Zato so nujne preventivne meritve! Priporočljivo je, da bi pri odraslih, starejših od 20 let, preverjali raven krvnih maščob vsakih pet let, meritve pa naj bi v primeru suma na družinsko hiperlipidemijo opravili tudi pri otrocih po drugem letu starosti in mladostnikih.

 

Najpomembnejši maščobi v krvi sta holesterol in trigliceridi. Holesterol je maščobi podobna snov, ki naravno nastaja predvsem v jetrih (80 %), v telo pa ga vnašamo tudi s hrano živalskega izvora (20 %). Holesterol telo nujno potrebuje, saj je pomemben sestavni del vseh celičnih membran in sodeluje pri izdelavi nekaterih hormonov in tudi vitamina D. Ker v vodi ni topen, se po krvi prenaša vezan z beljakovinami v delcih, imenovanih lipoproteini. Lipoproteini velike gostote (HDL) odstranjujejo holesterol iz žilne stene (zato jim rečemo tudi varovalni, dobri holesterol), lipoproteini majhne gostote (LDL) pa svoj holesterolni tovor v žilno steno odlagajo in jo s tem ožijo (t. i. slabi, škodljivi holesterol). Trigliceridi se, podobno kakor holesterol, v krvi prenašajo v lipoproteinskih delcih (lipoproteini zelo majhne gostote – VLDL). Med vsemi maščobami so ravno trigliceridi v telesu najbolj prisotni, saj se prav v obliki teh estrov maščobnih kislin skladišči energija v maščevju. Najpogostejši vzrok zvišane ravni maščob v krvi je nepravilna prehrana, drugi dejavniki tveganja pa so debelost, nekatere podedovane lastnosti in majhna telesna aktivnost.

 

Optimalne vrednosti

 

Holesterol lahko ogrozi naše zdravje, če ga je v krvi preveč. Odvečni holesterol se odlaga zlasti v steni arterij, kjer povzroča postopno zožitev in končno zamašitev žile. Vse raziskave kažejo, da je zvišana krvna raven holesterola (hiperholesterolemija) – še zlasti nevarnega LDL – močan dejavnik tveganja za napredovanje aterosklerotičnih sprememb na žilju in razvoj srčne in možganske kapi. Če se vrednost holesterola zviša za 1 %, se nevarnost za pojav srčnega infarkta zveča za 2%. Ogroženost veča tudi premalo “dobrega” holesterola hdl ter zvečanje ravni trigliceridov.

 

 Priporočene vrednosti maščob v krvi

 

 Skupni holestrol

 < 5

 Holesterol LDL ("škodljivi")

 < 3

 Holesterol HDL ("varovalni")

 > 1

 Trigliceridi

 < 2

mmol/l* - milimol na liter (enota za merjenje koncentracij maščob v krvi)

 

Življenjski slog

 

Prvi ukrep pri zdravljenju zvišanih maščob, kot sta holesterol in trigliceridi, je sprememba življenjskih navad, ki vključuje dieto, vzdrževanje primerne telesne teže in redno telesno dejavnost.

 

Zdrava prehrana. Temelj urejanja ravni maščob v krvi je zdrava prehrana. Priporočila dosežemo tako, da pojemo manj mesa in mesnih izdelkov, jajc in polnomastnih mlečnih izdelkov, čim več pa svežega sadja, neoluščenih žit, zelenjave in stročnic. V zmernih količinah (najbolje ne vsak dan) lahko jemo nemastno govedino, perutnino (brez kože), priporočljiva je tudi menjava mesa z ribo. Vse več je podatkov o koristnosti maščob omega-3 v ribjem olju, ki znižujejo raven trigliceridov v krvi in varujejo pred aterosklerozo. Dobro se je ogibati dodajanju živalskih maščob za pripravo hrane, cvrtju (tudi v rastlinskih oljih ob visokih temperaturah nastajajo škodljive – transmaščobne kisline) in izbrati rastlinska olja, kakršni sta olivno ali repično olje. 

Z zdravo prehrano lahko zmanjšamo koncentracijo holesterola do 15 % – vztrajnost se obrestuje!

 

Vzdrževanje primerne telesne teže. Zelo pomemben ukrep je zmanjšanje čezmerne telesne teže čim bližje idealni in njeno vzdrževanje. Hujšanje je še posebno pomembno, če gre za centralni tip debelosti (obseg pasu je večji kakor 102 cm pri moških in 88 cm pri ženskah). Izguba že nekaj presežnih kilogramov (5 do 10 % telesne teže) pomembno in ugodno vpliva ne le na maščobe v krvi, temveč tudi na uravnavanje krvnega tlaka in sladkorja ter nenazadnje prinaša izboljšanje počutja in kakovosti življenja.

 

Redna telesna dejavnost. Redna telesna dejavnost je ena najpomembnejših sestavin zdravega življenja. V krvi zvišuje varovalni holesterol HDL in znižuje trigliceride, ugodno pa deluje tudi na številne druge dejavnike tveganja, kakršni so debelost, arterijska hipertenzija in sladkorna bolezen. Koristna je aerobna telesna dejavnost, ki zajame čim več mišičnih skupin (hoja, plavanje, tek, kolesarjenje, tek na smučeh …). Vadba naj traja 30 do 45 minut vsaj 4- do 5-krat na teden.

 

Zmanjšajmo druge dejavnike tveganja. Ker je škodljivo delovanje zvišane ravni holesterola v krvi, čim več je dejavnikov tveganja, je zelo pomembno, da prenehate kaditi in skrbite za urejene vrednosti krvnega tlaka in sladkorja (glukoze).

 

Zdravljenje z zdravili

 

Zdravljenje z zdravo prehrano in rednim gibanjem naj traja vsaj 6 mesecev, preden se odločimo za zdravljenje z zdravili, ki je drugotni ukrep in nikakor ne more biti nadomestilo za spremembo načina življenja, kvečjemu njegova nadgradnja. Na voljo je več različnih vrst zdravil, pomembno pa je, da jih jemljete redno, brez prekinitev in nikakor ne po potrebi oz. ob bolj mastnem obroku. Danes zanesljivo vemo, da zdravljenje zvišanih maščob v krvi zmanjša število zapletov in podaljša življenje. Raziskave so pokazale, da znižanje holesterola za vsakih 10 % zmanjša umrljivost zaradi koronarne bolezni za 15 % in skupno umrljivost za 11 %.

 

Pa ne gre le za statistiko – pogumno uresničevanje načel zdravega življenja je pomembno ne le zaradi vrednosti krvnih maščob, tlaka ali sladkorja, ampak predvsem zato, ker s tem neposredno vplivamo na kakovost in dolžino svojega življenja.

 

Priporočene vrednosti krvnih maščob si po novejših evropskih priporočilih lahko zapomnimo po preprostem padajočem zaporedju 5–3–2–1. Skupnega holesterola naj bi bilo manj kakor 5, “slabega” holesterola ldl manj kakor 3, trigliceridov manj kakor 2 in “dobrega” holesterola HDL več kakor 1 mmol/l. Zvišane ravni serumskih maščob ne obravnavamo kot izoliran dejavnik tveganja, temveč vedno v okviru celovite ogroženosti za bolezni srca in ožilja, ki nam določa tudi intenzivnost zdravljenja. Več ko je dejavnikov tveganja pri posamezniku, večja je njegova ogroženost in nižja bo ciljna vrednost maščob, ki jo bomo skušali doseči z ukrepi v življenjskem slogu in z zdravili. Na primer, bolnik po srčnem infarktu obvezno jemlje zdravila za znižanje maščob v krvi, četudi ima le rahlo zvišano vrednost holesterola v krvi, ki bi jo pri zdravi osebi uravnavali brez zdravil.

 

Tveganje za srčni infarkt in angino pektoris značilno zvečujejo:

 

  • zvišan krvni tlak,

  • zvišane krvne maščobe,

  • sladkorna bolezen,

  • debelost,

  • kajenje,

  • moški spol, pri ženskah obdobje po menopavzi,

  • zgodnja koronarna bolezen pri sorodnikih prvega kolena (srčni infarkt ali angina pektoris pri moških, mlajših od 55 let, in ženskah, mlajših od 65 let),

  • telesna nedejavnost (“sedeč” način življenja).

 

Temeljni ukrepi za zdravljenje zvišanih vrednosti krvnih maščob:

 

  • izbirajmo zdrava živila (veliko sadja, zelenjave, stročnic in neoluščenih žit, oreškov, več rib in manj mesa ter polnomastnih mlečnih izdelkov),

  • bodimo telesno dejavni (do prijetnega zadihanja vsaj 30 minut na dan),

  • vzdržujmo optimalno telesno težo, 

  • zmanjšajmo druge dejavnike tveganja (kajenje, alkohol, stres; zdravljenje sladkorne bolezni in arterijske hipertenzije),

  • predpisana zdravila uživajmo redno.

 



Vsebina ima izključno splošno izobraževalne in informativne namene in ni nadomestilo za obisk pri zdravniku ali posvet s farmacevtom. Pomembno je, da glede svojega zdravstvenega stanja oziroma bolezni upoštevate navodila svojega zdravnika in drugih zdravstvenih delavcev.

Zadnje ogledano

Fidi koencim 10®

Dobra energija za telo in srce. edino zdravilo s kombinacijo koencima Q10 in vitamin..
10,18 €

Morda vas zanima še

Iskanje
Naročite se na FIDInovice!
Vsak teden nove ugodnosti in uporabne informacije.
Potrdite, da se strinjate s prijavo na FIDInovice