Načini za preprečevanje nespečnosti

11. 6. 2014

Ste vedeli, da je spanje stanje nezavesti in da je spanje za dobro zdravje enako pomembno kot hrana in telesna vadba?

Nova spoznanja o biologiji spanja kažejo, da gre pri spanju več kot le za počitek. Poteka intenzivna regeneracija tkiv in organov in številni procesi, ki so nujno potrebni za zdravje in dobro počutje. Spanje igra ključno vlogo pri normalnem delovanju endokrinega  in imunskega sistema. Pomanjkanje spanja vpliva tudi na sposobnost delovanja naših možganov. Če traja dlje, je močno prizadet del možganov, ki nadzoruje jezik , spomin, načrtovanje in občutek za čas. Sedemnajst ur nepretrgane budnosti privede do zmanjšanje sposobnosti delovanja tega dela možganov, kar je enako kot če bi spili dva kozarca vina.

Nespečnost je najpogostejša motnja spanja in glede na različne podatke prizadene celo 30% splošne populacije. Kaže se lahko v podaljšanem uspavanju, prebujanju ponoči, prezgodnjem vstajanju, ali v slabši kakovosti spanja. Zjutraj zato vstajamo utrujeni, nerazpoloženi in brez pravega zagona, postajamo psihično napeti in nervozni.

 

Arhitektura spanja

S tem poimenujemo izmenjavo REM in NREM spanja s predvidljivim vzorcem. Ciklusa se menjavata vsakih 90 – 110 minut, štiri do šest krat na noč. Če se vzorec poruši, potem je naravno spanje prekinjeno in temu pravimo spremenjena arhitektura spanja. Največkrat jo spremenijo uspavala na recept, zato nikoli ne moremo trditi, da z njimi omogočimo naravno spanje. Pri rastlinskih izvlečkih, najbolj poznanem in preverjenem baldrijanu, niso ugotovili sprememb v arhitekturi spanja. Če se že odločimo za samozdravljenje, je vredno poskusiti najprej s tovrstnimi pomirjevali in uspavali.

 

Razlogi za nespečnost

Razlogi za slab spanec so različni. Največkrat so vzroki slabo prespanih noči različni stresni dogodki. Pogosto je spanje moteno tudi zaradi psihiatrične bolezni ali kroničnih stanj pri starejših bolnikih (bolečine, degenerativne bolezni..) ali  posledica stranskih učinkov zdravil. Manj pogost in resen razlog za nespečnost je sindrom nemirnih nog ali motnje dihanja med spanjem.

 

Kako se lotimo zdravljenja nespečnosti?

Razloge za nespečnost včasih lahko identificiramo sami, včasih pa je razlog bolj kompleksen in se je potrebno zateči k  osebnemu zdravniku. Če tudi ta ne uspe opredeliti razlogo, se lahko odloči za polisomnografijo, diagnostično metodo s katero  merijo možganske valove, gibanje zrkel in delovanje srca..

 

Nekaj nasvetov za boljši spanec*..

  • Ne bedite v postelji. Če ne morete zaspati raje vstanite in se vrnite v posteljo, ko postanete utrujeni.

  • Poskušajte se zbujati vedno ob istem času.
  • V postelji ne berite.
  • Ne glejte televizije in ne delajte (vaš prenosnik mora torej ostati zunaj spalnice)
  • Izogibajte se popoldanskemu dremežu, daljšem od pol ure.
  • Redno telovadite vsaj tri do štiri krat na teden, vendar ne tik pred spanjem, da se ne predramite.
  • Poskrbite, da bo spalnica tiha, prezračena in prijetno topla.
  • Zvečer se izognite intenzivnem razmišljanju in močnim čustvom, kakor tudi ne glejte dramatičnih filmov in kriminalk.

*Vir: Ikka Kunnamo, na dokazih temelječa medicina

 



Vsebina ima izključno splošno izobraževalne in informativne namene in ni nadomestilo za obisk pri zdravniku ali posvet s farmacevtom. Pomembno je, da glede svojega zdravstvenega stanja oziroma bolezni upoštevate navodila svojega zdravnika in drugih zdravstvenih delavcev.

Zadnje ogledano

BaldriMed®

Za dober spanec in miren dan. preverjena pomoč zoper nespečnost, psihično napetost, ..
8,20 €

Morda vas zanima še

Iskanje
Naročite se na FIDInovice!
Vsak teden nove ugodnosti in uporabne informacije.
Potrdite, da se strinjate s prijavo na FIDInovice